Leroy Sankes

‘Mijn werk is vrij esthetisch,’ zegt Leroy Sankes (Amsterdam, 1985). Juist die schoonheid trekt de blik het beeld in, waar je vervolgens alle ruimte krijgt om de gelaagdheid te ontdekken. Kleine imperfecties, zoals een slordig afgeknipt labeltje in een doorschijnend pakje, maken de situaties tastbaar en ‘echt’, ook al zijn ze in werkelijkheid geënsceneerd. ‘Ik combineer fictie en werkelijkheid.’ Sankes laat hier werk uit verschillende series zien; ‘Craving Beauty’, ‘Crossing Borders’ en ‘The road is taken’.

Met ‘Craving Beauty’, zijn afstudeerserie uit 2014, onderzocht Sankes schoonheidsidealen in de huidige maatschappij. Hij stelde vast dat voor bijna iedereen het gras groener is aan de overkant. ‘Donkere mensen willen graag een lichtere huid en andersom, terwijl Aziaten Westerse oogleden willen, om maar een paar veelvoorkomende voorbeelden te noemen. En het onrealistische voorbeeld van de barbiepop plant bij kinderen al een eerste zaadje voor onzekerheid en streven naar perfectie. Uit zijn meest recente serie ‘The road is taken’ laat Sankes enkele individuen uit de LGTBQ-scene zien. De rode draad in ‘The road is taken’? ‘Een moment van onthulling en de schaamte, kwetsbaarheid en bevrijding die daarbij horen.’

Het werk van Leroy Sankes is te zien in Bastion Oranje.

Leroy Sankes - FotoFestival Naarden