Eric Hamelink

Eric Hamelink, Hilversum 10-9-1964, overleden Amsterdam 2-7-1998. Opgeleid aan de School voor Fotografie te Den Haag, waar hij al snel de afdeling Fotonica verruilt voor autonome fotografie. Tijdens een stage bij fotograaf/kunstenaar Peter Ruting reist het tweetal naar Portugal, waar Hamelink experimenteert met gestileerde stillevens. In september 1990 vertrekt hij opnieuw naar Portugal, ditmaal naar Chada, een klein gehucht op het platteland. Hij brengt een nieuwe liefde met zich mee. In de maanden die volgen legt hij hun leven samen vast op SX 70 polaroid. Met een deel van de foto’s stelt hij ter plekke een dagboek samen, een aantal polaroids verknipt hij tot nieuwe composities. Deze “miniatuurtjes” zal hij later opnieuw fotograferen met de technische camera om ze tot monumentaal formaat te kunnen opblazen. De directe manier van werken die polaroid mogelijk maakt, is waar Hamelink op dit punt in zijn leven naar op zoek is, hij wil het waarachtige van de liefde die hij beleeft onopgesmukt en direct naar buiten brengen.

De beelden die in Naarden te zien zijn komen uit de serie “Chada”, deze serie is niet eerder getoond; de jaren nadat Hamelink deze in Portugal maakte was hij vooral druk met commercieel werk voor Het Haags Gemeente Museum, bladen als Elle en Quote, en werkte hij voor diverse reclamebureaus. Dit autonome werk bleef tot nu een goed bewaard geheim. Pas in 1995 exposeerde hij vrij werk waarin zijn eigen liefdesrelatie het onderwerp was, die expositie viel schrijnend genoeg vrijwel samen met het einde van de liefde die de 5 jaar daarvoor zijn leven en vrije werk had beheerst.


Eerder, in 1989, maakt hij de “Kodak serie”, een reeks zwart/wit bewerkingen van oude kiekjes en portretten van hemzelf en zijn familie, die hij door een kopieermachine haalt, waarna hij delen uitknipt en opnieuw in het beeld monteert, waarna hij het nu bijna grafisch geworden beeld opnieuw fotografeert en groot afdrukt, om zo het onmachtige en gefrustreerde gevoel dat hij over deze voorbije tijd voelt over te brengen. Met deze serie wint hij in 1990 de Kodak Young European Photo-graphers Award.

Vanaf 1995 neemt zijn carrière als vrij kunstenaar een vlucht, onder hoge druk door een aangekondigde dood, maar geholpen door een nieuwe liefde en zijn eigen liefde voor het leven. Nieuwe series, steeds opnieuw gewijd aan zijn eigen leven en leefomgeving, en diverse exposities volgen; Noorderlicht Groningen in 1995 en 1997, exposities in Amsterdam; Galerie 2,5×4,5, Galerie Loerakker, Westergasfabriek, en Museum Het Domein, Sittard (aankoop “Tropic of Cancer”).

Het laatste jaar van zijn leven kan Hamelink dankzij een werkbeurs volledig aan zijn vrije werk besteden. In juli 1998 overlijdt hij aan de gevolgen van een hersentumor.

 

Eric Hamelink - FotoFestival Naarden