Shinji Otani

Shinji Otani was ceramist in Japan voordat hij besloot fotograaf te worden. In 2007 rondde hij zijn fotografie studie aan de Gerrit Rietveld Academie af.

Werk uit de serie ‘Beelden in Nederland’ van Shinji Otani zijn te zien tijdens het FotoFestival Naarden in de Grote Kerk.

De serie richt zich op beelden door heel Nederland van beroemde en minder bekende historische figuren. Terwijl tegenwoordig vaker de roep klinkt beelden weg te halen, brengt Otani de beelden juist voor zijn lens om de beeldhouwkundige en architectonische schoonheid van deze werken te benadrukken. En de wijze waarop ze in het landschap of stadsbeeld geplaatst zijn. Fotografie is een perfect medium om deze fascinerende objecten te bezielen.

Het beeld op de foto: HENDRIK PETRUS BERLAGE (1856-1934)

Architect: Door Hildo Krop (1884-1970) Steen, Amsterdam, 1966

Hildo Krop, zoon van een bakker, was voorbestemd om de zaak van zijn vader over te nemen. Hij koos echter met succes voor een bestaan als beeldhouwer. Krop stond bekend als vernieuwer met een eigen stijl – hij was bijvoorbeeld een
van de eerste Nederlandse beeldhouwers die een pneumatische hamer ging gebruiken. Zo’n veertig jaar lang werkte
Krop voor de dienst Publieke Werken van Amsterdam en was hij verantwoordelijk voor figuratieve beelden op bruggen en gebouwen. Gerard Reve (1923-2006) omschreef hem weinig vleiend als ‘een communistische koekenbakker van geslachtsloze beelden’. In 1956 kreeg Krop de eretitel Stadsbeeldhouwer van Amsterdam, met als eerste opdracht een monument voor Berlage, de bouwmeester die verantwoordelijk was voor een aantal markante gebouwen en voor de stadsuitbreiding Plan Zuid. Daar kwam het beeld ook te staan, op het Victorieplein voor de Wolkenkrabber, het allereerste Amsterdamse flatgebouw. Door ziekte van Krop duurde het tien jaar voordat het beeld gerealiseerd was; bij de onthulling eerde burgemeester Gijs van Hall (1904-1977) zowel Berlage als Krop voor hun diensten voor de stad.

(Tekst: Pepijn Reesr)

 

Shinji Otani - FotoFestival Naarden