Dutch Masters & Marvelous Misfits

De zestiende editie van het FotoFestival Naarden vindt plaats van zaterdag 25 mei t/m zondag 30 juni 2019. Curatoren zijn fotograaf Koos Breukel en fotohistoricus en auteur Hedy van Erp. Dutch Masters & Marvelous Misfits is gemaakt vanuit de wens het buitenbeentje te laten meetellen. De misfits die hier getoond worden zijn grotere meesters dan waar ze erkenning voor krijgen – het zijn briljante buitenbeentjes.

 

Buitenbeentjes

De meesten van ons voelen zich buitenbeentjes. We passen in geen enkele vorm van alle hokjes die het leven biedt. Vanuit de overtuiging dat er van alles aan ons mankeert, verlangen we naar een andere versie van onszelf. Dutch Masters & Marvelous Misfits is gemaakt vanuit de wens het buitenbeentje te laten meetellen, omwille van inclusiviteit – een woord dat inmiddels wordt gebruikt om kiezers naar politici en kopers naar webshops te lokken. Echte inclusiviteit betekent echter niet shinen op Snapchat, noch weerspiegelt het enige andere sociale media perfectie. Het betekent niet onszelf, maar het hokje passend maken en zo de misfits die we zijn omvatten.

Hollandse Meesters 

Hollandse Meesters en buitenbeentjes hebben meer gemeen dan men zou denken. Misfits zijn grotere meesters dan waar ze erkenning voor krijgen – het zijn briljante buitenbeentjes. Fotofestival Naarden 2019 toont geschilderd werk van kunstenaars die precies passen binnen het gebied van de labels en normen van de Hollandse Meesters, naast kunstwerken en fotografie van hen die daarbuiten vallen. Dutch Masters & Marvelous Misfits vertelt de verhalen van mensen en hun landschappen, van vergezichten tot gedachten. Het zijn de verslagen van onze beste en slechtste momenten, van zelfhaat en eigenliefde, van opstandigheid en naïviteit, en al het wonderbaarlijke daartussen.

 

Koos Breukel

Koos Breukel is een Nederlandse portretfotograaf die werkt en woont in Amsterdam. Op zijn zestiende kreeg Breukel zijn eerste fotocamera van zijn moeder. Van 1982 tot 1986 studeerde hij aan de School voor Fotografie en Fotonica in Den Haag. Na zijn studie ging hij werken als freelance fotograaf in Amsterdam en specialiseerde zich in portretfotografie. Zijn foto’s verschenen regelmatig in tijdschriften. Sinds 1999 werkt hij bijna volledig autonoom; Breukel’s werk maakt deel uit van collecties van (inter)nationale musea en privé verzamelingen.

 

Hedy van Erp

Hedy Van Erp is fotohistoricus, curator en auteur. Als curator werkte ze aan BABY: Picturing the Ideal Human, 1840s-Now (Nederlands Fotomuseum, Rotterdam, 2008, en het National Media Museum, Bradford, 2009), Make Life Worth Living, Nick Hedges ‘Photographs for Shelter, 1968 -72 (Virgin Media Space in het Science Museum, Londen, 2014-15).

Voor de Dutch National Portrait Gallery maakte zij een tentoonstelling van het werk van Viviane Sassen in het European Union Pavilion, Amsterdam (2015-16) en FACE TIME (2017). Als auteur was zij mede verantwoordelijk voor You Ain’t Seen Nothing Yet (FOMU, Antwerpen, 2013) en het boek en de tentoonstelling ME WE van Koos Breukel (Fotomuseum Den Haag, Den Haag, genomineerd voor de beste Europese fototentoonstelling 2014; Kees Scherer Prijs voor Beste Nederlandse fotoboek 2013-14).

Haar nieuwste boek Photography Decoded, dat zij samen maakte met Susan Bright, verschijnt in juni 2019 (Tate Publishing, Londen).

Ballo Mascherato

Ballo Mascherato, Venetië 2018 ©Koos Breukel