Lilith

Henriette van Gasteren (1964, Sevenum) begon in 2005, onder haar pseudoniem Lilith, te spelen met het hedendaagse vrouwelijke imago. Dat doet zij op een cartooneske, humoristische, superironische en soms op een pijnlijk realistische manier. Net als de Amerikaanse fotografe Cindy Sherman treffen we Lilith aan in complexe en af en toe tegengestelde performances, maar Lilith doet het op haar eigen manier. In haar werk personifieert zij niet alleen zichzelf, maar in feite alle vrouwen.

Zelfportretten

In en rondom haar huis, dat continu als een wisselend podium fungeert, legt zij haar performances vast met behulp van de afstandsbediening en zelfontspanner van haar camera. Van tevoren heeft zij de hele scene doordacht en voorbereid, maar ze omarmt het toeval, het onverwachte, terwijl zij zichzelf fotografeert. Super inventief als zij is, zijn parallellen te trekken met Charlie Chaplin, Buster Keaton en Groucho Marx. Zij is bedenker, uitvoerder en vastlegger verenigd in één persoon. Dankzij haar onuitputtelijke fantasie ontstaat een caleidoscoop aan types, van devote moeder tot sexy pin-up, altijd voorzien van de haar zo kenmerkende humor. Haar werk is diverse malen onderscheiden, geboycot door Facebook èn maakt inmiddels deel uit van veel collecties. Recentelijk heeft Museum Van Bommel van Dam in Venlo een viertal zelfportretten van haar aangekocht.

Hieronder: Lilith - Zelfportret